El transport a demanda es consolida a La Vall, compleix expectatives i ampliarà els seus serveis

Avui durant el matí s’ha presentat a Can Trona el balanç dels nou primers mesos del transport a demanda (TAD) a La Vall d’en Bas.

Un resultat que el consistori valora com un èxit, ja que durant aquest període no solament més de 3.600 persones han utilitzat els seus serveis, sinó que el sistema de transport a la demanda ha permès disminuir els quilòmetres per expedició a la meitat, optimitzant els recorreguts i obtenint així un estalvi del 50% en relació amb les emissions de CO₂ d’un servei regular.

Aquestes xifres, a part de servir per analitzar el funcionament del servei, ajuda a continuar treballant en la seva millora i adaptació a les necessitats de la població, sempre tenint en compte criteris de sostenibilitat i eficiència. En efecte, tal com ho ha anunciat la directora general de Transports i Mobilitat, Mercè Rius, durant aquest estiu es farà una prova pilot d’allargar el servei els caps de setmana. Segons els resultats que se n’extreguin al setembre, es valorarà si s’implementa durant la resta de l’any.

Un sistema que s’ha integrat i acollit ràpidament en el territori

Recordem que el mes de juliol de 2021 es va posar en funcionament el sistema de transport a la demanda (TAD). Les reserves d’aquest servei es poden fer a través de l’aplicació NE-MI de TEISA com a màxim mínim 15 minuts abans de l’hora de sortida prevista de la primera parada de la línia corresponent. Mitjançant l’app, i quan falten 15 minuts per la sortida del bus, el client rep confirmació de l’hora exacta de recollida, i disposa d’informació en temps real de la posició del vehicle i l’hora d’arribada a la parada escollida en la seva reserva. Les reserves també es poden fer per telèfon de dilluns a divendres feiners (8.00 h – 20.00 h).

En relació amb el nombre d’usuaris diaris, en aquests nou mesos la xifra mitjana s’ha situat en els 20 passatgers diaris. Aquesta mitjana, però, s’ha incrementat des del passat mes de març, arribant a les 26 persones per dia.

Cal destacar que el servei, durant aquest període, s’ha articulat al voltant de dues “hores punta”: al matí, de 8:10 a 10:00 h i, a la tarda, de 17:20 a 19:00 h, tot i que durant la resta d’hores del dia, la utilització del transport també és destacable.

L’educació com un dels pilars d’aquesta iniciativa

Fer la transició cap a alternatives de mobilitat més sostenibles és una qüestió de canvi d’hàbits i una de les millors maneres de vehicular-ho és fent pedagogia. En paraules del mateix batlle, expressa que cal canviar el xip en relació amb la ‘cultura’ del cotxe, tan arrelada a tot arreu.

Taula comarcal de mobilitat de la Garrotxa

Aquest matí, també a Can Trona, ha tingut lloc la Taula comarcal de mobilitat de la Garrotxa on també ha participat la directora general de Transports i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Mercè Rius, aprofitant la seva visita a la Garrotxa. Un espai creat pel Consell Comarcal de la Garrotxa per tractar, de forma conjunta, els reptes en matèria de mobilitat i oferta de transport públic què hi ha avui dia al territori. A la taula també han assistit altres alcaldes de la comarca; el conseller comarcal de Mobilitat, Jordi Güell; el president del Consell Comarcal, Santi Reixach; l’operador de transport, Teisa; i, diversos càrrecs tècnics de la Generalitat.