TAD Transport a demanda. (clic.cat)

Arriba a la Vall d’en Bas el transport públic i ho fa apostant per la modalitat a demanda, una eina que farà més fàcil desplaçar-se pels set pobles de la Vall sense haver de recórrer al vehicle privat i apostant per la mobilitat col·lectiva. Després de negociacions des de l’Ajuntament amb la Generalitat i la TEISA, aquesta possibilitat ja és una realitat. De dilluns a divendres, aquest nou servei oferirà deu hores de connexió entre 30 parades diferents de la Vall d’en Bas, Les Preses, Olot i Riudaura, establint nexes amb altres línies de transport públic. 

La particularitat del Transport A Demanda (TAD) del Clic.Cat és que el recorregut del bus es determina en funció de les peticions dels usuaris: passarà per les parades que s’hagin demanat amb reserva prèvia (fins a 15 minuts abans que surti el bus de la parada inicial). Hi ha unes parades establertes a cada poble i uns horaris prefixats amb regularitat que es faran des de Sant Esteve d’en Bas i des de la parada de busos d’Olot. 

En aquest sentit, la línia del TAD té un trajecte previst de 50 minuts que, en funció de les reserves fetes pels viatgers, es podria allargar fins als 80 minuts per recórrer els 45 km que implicaria passar per les 30 parades existents. Si el bus només fa el trajecte per uns trams quan algú en té necessitat, s’optimitzen els recursos. 

Les parades estan distribuïdes de la següent manera:

  • 5 a Sant Esteve: polígon de la Serra, Centre d’Atenció Primària (CAP), carrer Ample, carretera de Santa Coloma i cruïlla de l’Alberg.
  • 3 a Els Hostalets: trencant del cementiri, Local Social i aparcament.
  • 5 a Joanetes: Can Trona, Local Social, l’Hostal de Dalt, la Coromina i carretera de Sant Esteve a Can Trona.
  • 2 a Puigpardines: trencant de Puigpardines i Cooperativa de la Vall d’en Bas.
  • 5 a Sant Privat: Consultori, Ca la Carmelita, veïnat del Salt del Sallent, nucli antic i veïnat de Pocafarina.
  • 1 a Verntallat – Les Preses: carrer de Pau Casals.
  • 4 al Mallol: veïnat Nou, Veïnat Cirera, les Olletes i entrada al puig del Mallol.
  • 2 a la Pinya: parc infantil de Can Gaburra i veïnat de l’Avellana.
  • 1 a Riudaura: carrer d’Olot.
  • 2 a Olot: estació d’autobusos i Hospital Comarcal. 

Cada parada estarà degudament senyalitzada, ja sigui amb una marquesina o bé amb uns senyals que indicaran que aquell és el punt concret on s’atura el bus. El primer servei sortirà d’Olot a les 7.20 h i de Sant Esteve a les 8.10 h. El darrer servei sortirà a les 19.30 h d’Olot i a les 20.20 h de Sant Esteve. Els horaris s’han pensat per ajustar-se al dia a dia, en situacions com ara arribar a l’hora per fer-se analítiques al CAP de Sant Esteve o anar als entrenaments esportius al vespre.

Pel que fa al preu, el bitllet senzill tindrà un cost d’1,75€. Tot i això, es podran comprar targetes Valor (una targeta moneder de la TEISA). Utilitzant aquest targeta el preu del bitllet serà d’1,20€. Aquestes targetes són multipersonals, i es podran comprar i carregar al mateix bus. 

Hi ha dues opcions per reservar el bus del TAD: descarregar-se l’aplicació per a dispositius mòbils ‘Nemi’ o trucar al telèfon 972 204 868, que opera entre les 8.00 h i les 20.00 h. 

El servei ha nascut amb l’objectiu d’apostar per la mobilitat col·lectiva i de moment ofereix aquestes parades, però s’anirà adaptant en funció de la demanda. Aquest projecte, que operarà la companyia TEISA, compta amb el finançament de la Generalitat de Catalunya.

Els busos que cobreixen el servei

Preguntes freqüents (FAQ's)

Amb quina antelació es pot reservar un servei? Com a màxim 15 minuts abans de l’inici de la ruta. Amb tota l’antelació que es vulgui!

 

Quantes places puc reservar? Un màxim de cinc places.

 

Si en comptes de l’aplicació faig servir el telèfon fix, què em demanaran? Se’t demanaran les parades d’inici i destí, i les dades següents per donar-te d’alta com a usuari del TAD: el DNI, el nom i cognoms, el telèfon fix o mòbil i el correu electrònic, si en tenim. A la següent trucada només caldrà donar el nom i les parades d’inici i destí.

 

Des de l’aplicació, com marco la parada d’inici i la de destí? Hi ha tres opcions:

  • A través d’un mapa on es mostraran les parades habilitades.
  • Buscant les parades en un llistat. 
  • Fent servir la geolocalització. 

Un cop fet això, caldrà seleccionar el dia, l’hora de sortida i el nombre de places. 

 

Què necessito per registrar-me a l’aplicació? L’aplicació és completament gratuïta i la trobaràs a dispositius Android i Apple. Se’t demanarà el nom i cognom, el DNI, el municipi de residència i el telèfon. Un cop feta la reserva, s’enviarà un correu electrònic de confirmació. 

 

Puc cancel·lar una reserva? L’aplicació té una pestanya per a les pròximes reserves. Si hi ha un error o es vol fer algun canvi, es podrà cancel·lar la reserva i fer-ne una de nova. En cas de fer-ho per telèfon, s’ha de cancel·lar la reserva de seguida que es pugui al mateix número de telèfon: 972204868.

 

Quina informació rebré abans del servei? Abans que comenci el trajecte es rebrà una notific

ació que informarà de l’hora exacta de recollida. A més, podrà veure en temps real l’ubicació del vehicle. Un cop dins del bus, s’informarà de l’hora d’arribada prevista. Si es fa per telèfon, en el moment de la reserva se li diu l’hora aproximada que el bus passarà pel lloc que s’ha demanat.

 

I si el bus està ple? L’aplicació coneix la capacitat del vehicle. Per això, des de l’aplicació s’avisarà i, a qui li passi, se li oferirà circular en el següent servei. El mateix farà l’operador en cas de reservar per telèfon.

 

Què passa si he fet una reserva i no em presento? L’usuari rebrà un avís. Quan se n’acumulin tres en poc temps, el compte o número de telèfon quedarà bloquejat temporalment. 

 

Puc fer servir el bus sense reserva? El vehicle no passarà per totes les parades si no s’han reservat prèviament. A més, si passa i no s’ha reservat, pot ser que ja tingui totes les places compromeses.

Puc baixar on vulgui? No es poden demanar parades fora del recorregut establert a l’inici del trajecte.